thumbnail

Snelheid cruciaal bij kapseizen Fairplay 22

  • Hoek van Holland
  • 13 maart 2012

De relatief hoge snelheid waarmee de Fairplay 22 voer, speelde eind 2010 een cruciale rol bij het kapseizen van de sleepboot. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

De onderzoeksraad wil meer aandacht voor het gevaar dat sleepboten lopen bij het aanbrengen van een sleepverbinding met schepen. Dat gebeurt veelal met relatief hoge snelheden en dat brengt de nodige risico’s met zich mee. Daarom pleit de raad voor een maximum snelheid in de Rotterdamse haven. De havenmeester moet daar strikt op toezien.

Opleiding verplichten
Ook vindt de onderzoeksraad dat minister Schultz moet nagaan welke mogelijkheden er zijn om de opleiding tot sleepbootkapitein te verplichten voor alle kapiteins op Nederlandse sleepboten en op sleepboten in Nederlandse havens. Die verplichting is er nu alleen voor kapiteins van sleepboten met een zeer groot vermogen. De onderzoeksraad raadt de minister ook aan te onderzoeken of een soort zwarte doos voor nieuwe sleepboten verplicht kan worden.

Stabiliteit
Eerder werd al bekend dat de Fairplay problemen had met de stabiliteit. Daardoor, en doordat een aantal ventilatieopeningen niet was afgesloten en er daardoor water naar binnen stroomde, kapseisde de boot relatief snel. Ook bij andere sleepboten van dit type zou als het schip helt te snel water binnenkomen via de ventilatieopeningen.

In november 2010 sloeg de sleepboot Fairplay 22 bij harde wind om tijdens sleepwerkzaamheden. De machinist en de kapitein van het schip kwamen daarbij om het leven en een ander bemanningslid raakte gewond. De rederij Fairplay Towage heeft laten weten geen reactie te geven op het rapport.

Foto's

Deel dit artikel

Sponsor van MediaTV