thumbnail

MediaTV Classics (1970): Inzet bij complexe brand 'Groothandelsgebouw Rotterdam'

Door de jaren heen zijn er de nodige haven-, industrie,- en scheepsbranden in het Rotterdamse geweest, maar ook grote industriële hulpverleningen. Veel werk is daarbij verzet door de gemeentelijke hulpverleningsdiensten, maar ook door particuliere hulpverleners zoals Smit Internationale, Smit Tak, Smit Fire & Loss Prevention, de diverse regio (vracht-)autobergers en de firma Tieleman Takel- en Transportbedrijf (later ABE Tieleman) waarvan wij het fotoarchief ter beschikking hebben gekregen. 

In de loop der jaren zijn er heel veel foto’s gemaakt en verzameld. De herkomst is niet altijd bekend, maar toch willen we deze informatie met jullie delen, ook al laat in sommige gevallen de kwaliteit te wensen over. Periodiek zetten we enkele foto’s van “wapenfeiten” op de site met een korte beschrijving. Dit doen we in willekeurige chronologische volgorde; soms brand, soms hulpverlening, soms regionaal en ook enige internationale blusacties door Rotterdamse bedrijven/personeel. 

MediaTV Classics (1970) Meest complexe brand na de oorlog 'Groothandelsgebouw Rotterdam'

Vele jaren noemde men het de grootste en meest complexe brand sinds de oorlog; de brand in het Groothandelsgebouw die uitbrak rond 20.45 uur op 5 januari 1970 en bij de firma Dehnert & Jansen zichtbaar werd door de rookontwikkeling. De oorzaak bleek echter te liggen in het magazijn van Van Gend & Loos. In eerste instantie leek het mee te vallen en werd er na aankomst van de G-wagen van de post Baan middelalarm gegeven. Enige tijd zag het er hoopvol uit, echter iets later bleek de brand zich te hebben kunnen verspreiden via schachten en leidingen. Uiteindelijk raakte ook de kit- en lijmvoorraad van Dehnert & Jansen bij de brand betrokken en het gevolg laat zich raden.

Om 22.38 uur werd het groot alarm en ontwikkelde zich een uitermate grote brand die ook uitslaand werd zowel aan voorzijde en ook op de binnenplaats. Zeer veel personeel en materiaal werd opgeroepen en ingezet; het voltallige vrije beroepspersoneel en alle maskerdragers van “de vrijwillige”.  De condities waren slecht, het was winter met vorst en sneeuw en binnen was het een grote en gevaarlijke oven. Water werd in eerste instantie gehaald vanaf het brandwaternet in de Conradstraat. Door de benodigde inzet van het grote aantal stralen was dat niet toereikend en werd er ook water betrokken vanaf het Weena, de Diergaardesingel en Drievriendenstraat, alsmede vanuit de Spoorsingel aan de achterzijde van het Centraal Station. Niet alleen primaire brandweervoertuigen werden ingezet maar ook een aantal dieselmotorspuiten van de Bescherming Bevolking. 

Ingezet werden vier Ahrens Foxen, 4 G-wagens (TAS), 2 Opel autospuiten, 4 motorspuiten (BB en brandweer), 2 LCW’s voor het vullen van de ademluchtflessen, 1 autoladder, de M-wagen van de Baan, 2 schuimaanhangers, alsmede een groot aantal ondersteunende voertuigen. Het spreekt voor zich dat ook de GGD en politie ruim was vertegenwoordigd. Ruim 100 man personeel van de brandweer en 30 man BB werden ingezet tot uiteindelijk de volgende dag 6 januari rond 19.00 uur het sein “brand meester” kon worden gegeven. De totale inzet van de Rotterdamse brandweer onder leiding van Commandant Vossenaar duurde dus ruim meer dan 24 uur. 

Na het geven van het nader bericht “Middelalarm” en “Groot alarm” werd direct duidelijk dat er ook veel materiaal nodig was, zoals ademlucht, gereedschappen en waterkanonnen. Hierop werden de materiaalwagen (magazijnwagen) M2 van de kazerne Baan en de luchtcompressorwagen (LCW) gealarmeerd met meerdere bluseenheden en het vrije personeel. Deze voertuigen waren van het type DAF A1300 met verlengd chassis en een opbouw zoals van het grootste type verhuiswagen. De M2 gestationeerd op Noord (en ook de M1 op Zuid) waren werkelijk rijdende magazijnen als de voorloper van momenteel de grote hulpverleningsvoertuigen. Meegevoerd werden waterkanonnen, snijbranders, snij- en slijpgereedschap, ademlucht-sets, reserveflessen, verlichtingsapparatuur en dergelijke. Beide zogenaamde GeWa’s werden in december 1963 in dienst gesteld en hebben gewerkt tot medio 1977. 

Doordat er steeds meer met perslucht (ademlucht) gewerkt werd maakte de “gaskamer” overuren bij middel- en groot alarm. De logistieke handelingen werden een knelpunt en er werd naast de ontwikkeling van ademluchtwerkplaats gekozen voor mobiele compressoren in een specialistisch uitrukvoertuig, de zogenaamde lucht compressorwagen; LCW. Twee van deze eenheden werden met tussenposen opgebouwd één voor noord en één voor zuid. Omdat de brand in het Groothandelsgebouw voor het overgrote deel een binnenbrand was waren veel ademluchttoestellen en een veelvoud aan luchtflessen benodigd. De Magazijnwagen en de LCW maakten overuren, uiteraard net als de collega’s “maskerdragers”. De LCW’s werden in eigen beheer samengesteld op basis van de inmiddels bekende VW Transporter. In 1963 werd de eerste in dienst gesteld gevolgd door de tweede in 1968.  

Deel dit artikel

Sponsor van MediaTV