thumbnail

KNRM Station Hoek van Holland

  • Hoek van Holland
  • 25 mei 2009
24 uur per dag 7 dagen per week staan de mannen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij klaar om u in nood langs de Nederlandse kust te redden en u in veiligheid te brengen. De KNRM voert onder diverse omstandigheden jaarlijks 1600 reddingen en hulpverleningen uit die door ongeveer 1000 vrijwilligers worden uitgevoerd. Daarbij zijn er nog eens 50 beroepsmatig in dienst die allen een eigen taak binnen de KNRM hebben.

KNRM

Om u een beeld te geven over de KNRM zijn wij onlangs op bezoek geweest bij Station Hoek van Holland. Bij aankomst word de redactie opgevangen door opstapper Ron Zegers. De opstapper die tevens ook de promotie verzorgd van KNRM Hoek van Holland, vertelt onder een genot van een bak koffie wat ons te wachten staat.





Bij trainingscentrum Nutec dat gelegen ligt op de Maasvlakte zijn een aantal collega's een test aan het doen met een helikopter die te water is geraakt. De bemanning maakt zich gereed aan wal om de pakken aan te trekken. Ook aan ons wordt nog gevraagd of we een pak aan moeten. Op de vraag of we erg nat zullen worden, wordt geantwoord dat het een paar spettertjes zullen zijn, dus eigenwijs als we zijn kiezen we er voor om alleen een reddingsvest aan te trekken. achteraf geen verstandige keus, daar later meer over.



In de Werkhaven, waar de reddingboot Jeanine Parqui haar vaste plek heeft, stappen we aan boord en maken we koers naar het trainingscentrum op de Maasvlakte.

Trainingscentrum Nutec
Daar aangekomen komen we in een loods waarin een oefenbad is gevestigd. Hierin is al snel te zien dat hier serieuze testen worden uitgevoerd. Eén van de oefeningen die hier uitgevoerd word is een helikopter te water die tijdens een crash is gekanteld en is gaan zinken.

Scenario
De helikopter, die tijdens een reddingsoperatie zes personen heeft gered komt tijdens de vlucht in de problemen. Door onbekende oorzaak raakt de staart van de heli ernstig beschadigd en komt hierbij te water en door de hoge golfslag kantelt de heli en zinkt. Dit is het scenario wat nagebootst word in het trainingscentrum. Onder begeleiding van een instructeur en 4 professionele duikers word de oefening gestart. Tijdens de uitvoering mogen de leerlingen niet in paniek raken en moeten zij zonder problemen zich losmaken van hun stoel en via een raam aan de juiste kant naar buiten weten te zwemmen. Veel van de personen komen zonder problemen naar boven enkele moeten genoodzaakt de noodoplossing kiezen.


Man overboord
We volgen koers richting Noordzee en komen onderweg grote zeeschepen tegen. Na een stuk te hebben gevaren wordt er een demonstratie man overboord gegeven. Een KNRM'er springt in zee en de reddingboot vaart naar de plaats van de drenkeling. Het drenkelingenplatform op het achterdek wordt in werking gezet waarna twee bemanningsleden zich zekeren om volkomen veilig te werk te gaan. De drenkeling is op een paar meter afstand en wordt door collega's aan boord geholpen waarna het platform automatisch weer op achterdekhoogte komt. Hij wordt in een stabiele zijligging gelegd waarmee de demonstratie volbracht is. Voor de bemanning is dit een goede oefening welke in de praktijk zeker voorkomt.







De boot Jeanine Parqui
De Jeanine Parqui heeft een gereddencapaciteit van 120 personen. Daarbij is uitgegaan van de totale opnamemogelijkheid, dus ook rondom aan dek. In het stuurhuis is ruimte voor een aantal gewonden en enkele tientallen evacués.
Schipbreukelingen worden overgenomen door langszij te gaan en de mensen te laten overstappen of -springen, of door ze in een brancard aan boord te nemen. Drenkelingen worden opgepikt door middel van het drenkelingenplatform in het achterdek, klimnetten aan stuurboord en bakboord, drenkelingentrappen, de rescueramp, en de ouderwetse middelen als pikhaak en werpring. Voor onderkoelde geredden heeft de Jeanine Parqui twee speciale onderkoelingbrancards en -dekens. Bij slecht weer kunnen (sommige van) de geredden de beschikking krijgen over een reddingvest, of zelfs over een overlevingspak. Voor het verlenen van eerste hulp beschikt de Jeanine Parqui over een uitgebreide EHBO-kist en een zuurstofset. De bemanning is onderlegd in EHBO en reanimatie. Het stuurhuis heeft rondom twintig ramen, van diverse afmetingen. De drie grote frontramen hebben aluminium geanodiseerde ZWK 800 profielen, voorzien van gehard, helder, gelaagd, verwarmd glas, waarvan 15mm buitenruit, 1,52 mm tussenfolie met verwarming (24V - 6W per dm2) en 6 mm binnenruit. De frontramen zijn verwarmd om ook 's winters bij een alarm direct uit te kunnen varen.





De zijramen zijn van dubbel lexaan. Dit in verband met brekers en uitstekende delen van een in nood verkerend schip, waarbij de reddingboot langszij moet. De achterste zijramen zijn lager dan de voorramen om de schipper in staat te stellen bij het langszij gaan goed zicht te hebben op het raakpunt van zijn achterschip. Kortom deze boot kan alle omstandigheden aan. Ons word nog even gedemonstreerd dat deze boot tot werkelijk alles in staat is. Om zijn as rond draaien blijkt een fluitje van een cent te zijn. We ervaren een zeer wendbare boot die onder alle weersomstandigheden inzetbaar is. Nadat de Jeanine Parqui in volle vaart de golven trotseerde en vaart minderde, komt er een grote hoeveelheid water op het achterdek. Binnen een mum van tijd staan we tot onze enkels in het ruige zoute zeewater. Of dit een les was? Het overkwam ons nog een keer, maar werd hier nu bedoeld het zijn maar een paar spetters?



Soppend in ons schoeisel wordt er nog een aantal keren langszij gegaan aan bakboord bij enorme zeeschepen. Kapitein Paul Slijk weet als geen ander hoe hij de reddingboot in bedwang weet te houden met dit knap stukje stuurmanskunst.

Opleidingen
Opleidingen behoren tot de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen die de KNRM haar bemanningen kan bieden. De praktische instructie aan boord van de reddingboten wordt door de eigen instructeurs gegeven. Theoretische opleidingen worden extern verzorgd, waarbij de KNRM de kosten voor haar rekening neemt. Tot het scala aan opleidingen behoren: Vaarbewijs 1 en 2, Marcom A en B, Radarwaarnemingcertificaat, EHBO, Reanimatie, Groot vaarbewijs, Kustnavigatie, Motorenonderhoud en Traumaverwerking. De praktische opleiding voor de bemanningen van de snelle boten wordt afgesloten met een cursus in het Schotse Stonehaven, bij het Maritime Rescue International opleidingsinstituut.

Aftanken
Om ongeveer 17.00 uur bereiken we de haven van Hoek van Holland en moet er nog afgetankt worden. Tank 4 is iets leeg en vraagt om 1000 liter brandstof. Na een klein half uurtje meren we af aan de steiger van de KNRM.

Deze dag heeft ons meer duidelijkheid gegeven over het werk achter de redder bij de KNRM. Het was een leerzame stage die we niet snel zullen vergeten.

Wilt u meer informatie over de KNRM? Kijk dan onder de link www.knrmhvh.nl

Fotografie: Patrick Kamper
Video: Rémon Duivestein
Voice-over: Ed Koorengevel

Locatie

Deel dit artikel

Sponsor van MediaTV