thumbnail

Takelbedrijf A. Barendregt

  • Rhoon
  • 11 maart 2010

Het takelen, bergen en transporteren van voertuigen die als gevolg van een ongeval of pech hun weg niet meer zelfstandig kunnen voortzetten. Takel- en Bergingsbedrijf A. Barendregt in Rhoon is dan voor u de hulpverlener, met een zeer modern wagenpark van maar liefst elf voertuigen. Snelheid is wat telt voor deze zeer ervaren hulpdienst.

Een afvaardiging van de redactie ging op bezoek bij Autoberging A. Barendregt aan de Ambachtsweg in Rhoon. Doel van deze dag is de werkzaamheden volgen van het bergingsbedrijf.

Na een verwelkoming door chauffeur Hans van der Meer, worden ons de nodige instructies gegeven wat we vandaag kunnen verwachten. Tijdens onze rondleiding viel op dat de binnenplaats en de loods aan de Ambachtsweg aardig vol geparkeerd staat met veelal schadeauto's, wachtend op verdere afhandeling.

Omstreeks 9.30 uur komt de eerste melding binnen. Een ongeval met meerdere voertuigen in Barendrecht, waarop we ons met enige spoed naar de takelwagen begeven. Binnen een zeer korte tijd zijn we ter plaatse. Drie personenauto's met schade voor een tunnel treffen we aan, politie is reeds ter plaatse, evenals een ambulance. Na kort overleg en gezien de ernst van de schade, moeten er twee voertuigen worden afgetakeld. Nadat de ambulance, die overigens weinig hoefde te doen, met het rapporteren klaar was, begeeft Hans zijn takelwagen naar het eerste voertuig. Ondertussen zijn de inzittenden van de drie voertuigen nog bezig de schade af te handelen, onder toeziend oog van de aanwezige agenten. Tasjes met persoonlijke inhoud van de mensen gaan richting het politiebusje. Een auto staat op de takel, de ander hangt in de lepels. De inzittenden nemen ook plaats achter in de cabine van de takelwagen, om mee te rijden naar Rhoon, waar beide voertuigen gelost worden. Ook wordt er voor de getroffenen het één en ander geregeld om huiswaarts te kunnen keren. Zij het met een taxi, of een tijdelijk vervangende auto, of worden opgehaald door familie.

De volgende melding is van een stilgevallen voertuig met motorpech op rijksweg A15. Terwijl we aanrijden neemt Hans contact op met de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon. Op de zuidbaan zien we het voertuig al staan op de vluchtstrook. Hij vraagt direct rode kruizen aan en tegelijkertijd wordt er een snelheidsbeperking ingevoerd. Nadat we gedraaid zijn op de afslag rijden we de BMW tegemoet. Het verkeer zoekt een weg naar de andere rijstroken, zodat de berger veilig zijn werk kan gaan uitvoeren. Met de zwaailichten aan stoppen we en lopen naar de chauffeur van de auto om zijn verhaal aan te horen. Al snel wordt duidelijk dat de auto echt niet meer wil starten. Dat betekend opladen en z.s.m. vervolgen om de afgekruisde rijbanen weer vrij te kunnen geven. Ook deze auto gaat, net als alle andere pechvogels, naar de basis van het takelbedrijf in Rhoon. Achteraf bleek dat de benzinepomp defect was van de vierwieler.

Op de gehele Rotterdamse ring is A. Barendregt de hulpverlener in situaties van pech en ongevallen. Er geldt voor hen een 20 minuten regeling. 24 uur per dag, 7 dagen per week ter plaatse zijn binnen 20 min. na melding. Voor wat betreft het onderliggend wegennet is 30 minuten het maximum. Door een strategische inzet van voertuigen probeert men een 15 minuten aanrijtijd te waarborgen. Ook 's nachts hebben de chauffeurs dienst, zij rijden dan veelal vanuit huis naar het incident toe.

Overdag is de post te allen tijde bemand, zij het niet door chauffeurs, dan wel een planner die het gehele wagenpark kan volgen op de monitoren door middel van het geavanceerde tracesysteem Movida. Zo kan hij zien waar de bergingswagens zich bevinden, en of ze wel of geen voertuigen bij zich hebben. Snelheid is het trefwoord bij het bedrijf.

Ondertussen gaat de telefoon in de cabine. We zetten koers naar Barendrecht naar het industrieterrein t.h.v. het Shell tankstation. Daar heeft een aanrijding plaatsgehad waarvan één voertuig niet meer kan rijden. Ter plaatse treffen we een witte bestelwagen aan, met op het eerste gezicht een geringe schade. Na kennismaking met de bestuurder bleek zijn koelwatersysteem te zijn geraakt, waardoor de auto ook meegaat naar het takelbedrijf. Aan de Ambachtsweg in Rhoon wordt de wagen gelost, en haalt de bestuurder er zijn hengels uit. Na de administratie te hebben bijgewerkt wordt er voor de bestuurder een taxi gebeld. Dit valt overigens binnen zijn verzekering. Hij wordt huiswaarts gebracht richting de Drechtsteden.

We hebben achteraf een mooie dag uitgekozen waar we niet stil hoeven te zitten. Op de rijksweg A20 in de bocht naar de A4 is de volgende melding. We rijden aan richting Schiedam-Noord. Een voertuig van Rijkswaterstaat die al ter plaatse is, heeft al kruizen laten plaatsen op de rechter rijstrook. Het verkeer wordt nu gedwongen om in deze linkerbocht de meest linkse baan te nemen, richting Beneluxtunnel. Er staat een voertuig onbeheerd op de vluchtstrook. De auto staat op slot en wordt d.m.v. de lier op de takelwagen getrokken. Nadat deze klus is geklaard gaan we geladen met een voertuig terug naar de basis om te lossen. De eigenaar heeft 24 uur de tijd om zijn auto op te halen, zonder enige vorm van kosten. Duurt dit langer, dan zal hij diep in de buidel moeten tasten.

Het volgende scenario is waarheid geworden voor een automobilist. Pech krijgen op de rijksweg en vervolgens zie je geen vluchtstrook om je heen. Ook hier werd de hulp ingeroepen. We spoeden ons naar de Van Brienenoordbrug op de A16, secondair. Op de rijbaan naar de afslag Capelle aan den IJssel / Rotterdam-Centrum staat een voertuig stil op de rechter rijstrook. Ook hier staan de kruizen en beperkingen al op de matrixborden, deze waren al geregeld door de aanwezige auto van Rijkswaterstaat. De auto wordt snel op de takel geladen, en we zetten koers naar het Rivium. In overleg met de inzittenden zetten we zijn auto bij het tankstation van Q8 aan de grond. Hij had zelf al familie geregeld die hen daar opwachtte. Hiermee is het werk van deze klus snel afgerond.

We rijden op de A4 en draaien de A15 op, als we een oproep binnen krijgen van een ongeval bij de afslag Rhoon op de A15. Ter hoogte van Hoogvliet zetten we de draai in op de afslag en gaan naar de afslag Rhoon. De politie is al ter plaatse met Rijkswaterstaat, we parkeren de takel op de meest linker rijstrook. Er staat een voertuig met zijn neus schuin tegen de vangrail met behoorlijke schade. Ook de achterzijde heeft schade. Al snel is duidelijk dat de bestuurster door onduidelijke redenen tegen de rechtervangrail botste om daarna in de linker vangrail tot stilstand te komen. Daar zij nekklachten had werd de ambulance ook ter plaatse gevraagd. Na een kort onderzoekje bleek ze gelukkig weinig te mankeren. Zij werd samen met haar vrij nieuwe auto afgeleverd op de basis van het takelstation.

Wat we merkten is dat de emoties vaak begrijpelijk loskomen als de mensen eenmaal weer bij hun zinnen zijn en nadenken wat hun is overkomen. De één uit dat in wat scheldwoorden, de ander laat zijn tranen de vrije loop. Het blijft vervelend als je betrokken raakt bij een ongeluk, maar een auto is te vervangen of te repareren.

Wij willen de medewerkers van takelbedrijf A. Barendregt uit Rhoon, met toenaam Hans van der Meer en Arie, hartelijk danken voor hun gastvrijheid die we hebben mogen ervaren. Het was een zeer leerzame dag, waar met plezier op terug gekeken kan worden.

Voor meer informatie http://www.abarendregt.nl

Fotografie MediaTV

Deel dit artikel

Sponsor van MediaTV